Första säsongen av Nordic Six Hour Cup för oss i team Lipstick Racing och den fjärde av fem deltävlingar. Denna gång på NSHC:s hemmabanan på Gelleråsen. Med en lång varm avslappnande sommar och semester i ryggen styrde vi upp mot Karlskoga med en nyservad och genomgången bil redo att fightas vidare. Startordningen för dagen var Hanna – Eeva – Jenny.

Hanna sumerar dagen såhär. “Näst sista racet. Har haft lite att göra när jag varit hemma hos föräldrarna innan tävlingen, upptäcker att jag glömt mobilen när man kommit en bit och bara att vända och hämta den och sen stressa till racingbanan i stället för den goda tid man hade innan gör inte saken bättre för uppladdningen. Men kom dit till förarmötet precis och hann byta om. Jag skulle ta starten, min första rullande. Gick väl sådär kändes lite rörigt och tror det blev omstart då vi gick runt två varv.
Racet flöt på, tills jag vid ett tillfälle fick en bil jämsides in i ”Trösen”. Det blev lite väl tajt och jag tog en smäll i höger sida och jag kände direkt att något hände med styrningen. Jag rapporterade in till teamet. Var bara att bege sig till depån. Tävlingsmänniska som man är var jag grymt förbannad på det inträffade och kände även att det skulle vara så trist om inte de andra kunde köra. Grabbarna i depån löste det som alltid även om ratten inte stod helt rätt men det gick att styra bra och hålla rak kurs. Jag kunde fortsätta köra och försökte lugna ner mig.
När jag för sista gången kört min tid hoppade jag in i duschen för att sedan mötas av att vi hade lite problem med bilen. Tyvärr kunde vi inte rulla i mål för egen maskin idag utan vi fick se oss besegrade denna gång. Nu ska vi fixa det som krånglade och satsa på att kör HELA sista loppet. Vi har bra slagläge för avklara en första säsong som team.”

 

Ja, litet tekniskt problem som såg dramatiskt ut på avstånd uppstod då batteriet sa upp verksamheten. Men tack vare snabba insatser från flaggvakt och brandmännen blev skadan begränsad och kunde åtgärdas genom några effektiva timmar i garaget.

 

Eeva sumerar dagen såhär: “Utvilad, taggad och förväntansfull inför näst sista tävling på Gelleråsen. Det är min andra gång på banan, vilket underlättar lite då man kommer ihåg och lärt sig banan till viss del. Tog ett beslut efter förra racet i juni i Falkenberg, att jag måste göra justering i stolinställningen. Stolen längre bak, så jag får mer utrymme mellan ratten och mig. Det ledde till att andra muskler både i armarna och ben fick jobba, träningsverk hängde i fint i ett par dagar efter racet. En positiv förändring kände jag direkt, jag upplevde bättre kontroll på styrningen, balans mellan gaspådrag och inbromsning. Dagen bjöd på fina möjligheter till att utvecklas till att ta rakare kurvor, senare inbromsningar m.m. Mitt stora fokus för dagen var att arbeta igenom min körstil. Det gjorde jag, däremot svårare att analysera då det behövs nog mer än min egen åsikt. Klappar mig trots allt på axeln och nya tag nästa tävling. Tråkigt nog fick vi inte bilen i mål av olika anledningar. Ja, sånt som händer. När besvikelsen var som ett mörkt moln på himlen, sken solen plötsligt upp. Våra mekaniker sa; -”Det här fixar vi”. Vi kämpar vidare och gör det med stolthet.”
 
Never say die, ge aldrig upp, är ett ordspråk som vi i team Lipstickracing gillar. Det finns inga problem som inte går att lösa. I alla fall inte inom racing.
 

Jenny sumerar dagen såhär: “Vår fjärde tävling för i år, vi var 25 startande bilar tillsammans med Er-Cup. Så många har vi inte varit tidigare. Så det kändes lite pirrigt innan racet skulle starta, och det var rullande start denna gång. Jag var tredje förare, vi har kört denna bana en gång tidigare, så allt kändes bra, vädret var perfekt med 20 grader och regnfritt. 
Vi fick lite problem med bärarmen efter en sammanstötning under racet, men en snabb reparation och det gick att köra vidare trots allt. Inför sista 40 minuter innan målgång, så fick vi kortslutning i batteriet, och bilen ville inte mer och vi kom inte i mål denna gång. Men trots att vår bil inte är den snabbaste i line up, så kämpar vi på bra och jag var nöjd med mina varvtider, jag hade en jämn körning. Så inför nästa race har jag ett mål, jag ska slå mina tidigare varvtider. Vi kommer igen till den sista tävlingen den 9 september, då laddat om och försöker kriga oss till en på en bra placering.”

Ett stort tack till våra samarbetspartners; Katrineholms MKYrkespluggetTuning Chip , FinessMlimitsShipman bildelar och Mineva Marketing; med ert stöd når vi hur långt som helst! Tusen tack till alla som stöttar och följer oss. Kom ihåg: Vi finns på facebook och Instagram

 
“Winning has nothing to do with racing. Most days don’t have races anyway. Winning is about struggle and effort and optimism, and never, ever, ever giving up.”
― Amby Burfoot