På ett solgassande Gelleråsen, Karlskoga gick deltävling 2 av stapel i Nordiska sextimmars cupen NSHC. 18 bilar på startlinjen och manstark depå njöt av en fantastisk dag på banan, söndagen den 27 maj.

 

Jenny summerar helgen såhär; “Vi åkte ner till Gelleråsen dagen innan vårt race, då det var ett pågående race dagen före, så jag satt på läktaren och tittade på hur förarna körde banan, spårval mm. då jag aldrig har kört på denna bana tidigare.
På kvällen gick vi banan runt med Matz Olli, som berättade vilka spårval som var bra och gav oss många bra tips för bästa körning av banan.
Det var en toppenfin kväll, vi grillade och hade trevligt med andra team. En härlig sammanhållning.
Racedagen; Det blir en varm dag. Laddar inför racet, dags för testkörning av banan, det kändes bra, försökte memorera alla tipsen om banan vi fick kvällen innan, allt kändes perfekt.
Det var min tur denna gång att starta. När kl närmar sig 10.40 så var det dags för lineup. Jag sitter i bilen och kollar på lamporna som ska släckas för att racet ska gå igång, pirr i magen var det, lamporna släcktes och starten gick, nu var det gasen i botten….yeeees nu var vi igång. Full koncentration och fokus, jag kör varv efter varv, känner att jag hittar mina spårval som kändes bra.
Dags för förarbyte, får besked från depån att det är dags för förarbyte, ”2 varv, sen förarbyte” Neeeej!!!! inte redan tänkte jag, hade ju fått in ett sånt bra flyt på banan och jag hade så kul!!! körde dessa 2 varv, sen meddelar jag till depån, ”jag tar ett varv till innan byte, har så bra flyt nu” men det sluta med sju varv extra istället.
Nu hade vi 6 timmar framför oss innan racet är klart, efter c:a 1,5-2 tim, börjar vi få lite problem med bilen så vi fick rulla in på depån några ggr, spindel som lossna, nästa depåstopp var det avgassystemet som lossnade, vi hade även kabelbrott, men vi har tre fantastiskt duktiga mekaniker, som fixade till detta snabbt.
Det var en Varm och solig dag och svetten rann efter 6 timmar, Dags för sista byte, gör mig redo dom sista varven till mål, min klava stoppa jag under kranen innan jag satte på mig den, sen en vattenflaska som hälldes i ryggen innanför overallen för att klara värmen, det gjorde susen.  Nu är vi nära mål, till slut ser jag målflaggan vifta, och tänker, JAAAAA vi kom i mål denna gång också, vilken känsla det är, slutade med en 4 plats i vår klass och 9:e plats totat av 18 startande. Vill också tacka Matz Olli och Sören Trygg för alla tips och råd vi fick, vi tog verkligen åt oss allt detta, det känns så roligt att få tips av proffs som vill hjälpa oss för att bli bättre förare. Nu laddar vi inför racet i Falkenberg 10 juni, vi ses där!!”

 

Eeva summerar deltävling två såhär: “I söndags var det min tur att köra som förare nummer två. Till mötes hade jag en teknisk bana med en tjusig raksträcka. Blå himmel, gassande sol, svullen hals och pricken över i:et blev värmen i bilen som gjorde körning till en ännu större utmaning. Jag blev varnad för två kurvor Trösen och Ejes, spännande kurvor må jag säga. Trösen och Ejes fick jag grepp om efter ett antal varv. Mitt stora bekymmer var Hårnålen, till synes enkel kurva för andra. Jag tappade fart, ut från kurvan vilket ledde till obalans i spårval. Till min räddning fick jag analysera kurvan med Jenny. Det hjälpte till att ändra min körning, tills bilen fick ett “litet” kabelbrott som bl.a. gjorde att tvåans växel fick bilens mätare att vifta som vindrutetorkare i värsta regnet och varningslampor blinka som i en julgransbelysning. Det ledde även till att bilen dog ett par gånger, totalt strömlös. Jag förstod ingenting! Skippa att lägga i tvåans växel löste bekymret, som i sin tur ledde till att jag var tvungen att ändra min körteknik. Jag gjorde det bästa möjliga av körningen. Spännande och lärorik erfarenhet. Är jag nöjd? -Utifrån hur jag mådde så absolut, den eländige allergin blomstrade i min kropp som en sommaräng allt från vallmo till ringblommor. Ja, bilen strulade en aning under den här tävlingen, men killarna stod alltid redo i depån för att lösa problemen. Tacksam att vi kom i mål trots motgångarna. En bunt med nya erfarenheter samt ett lyckligare liv, gav denna helg. Vilket team vi är, så glad att jag får vara en del av Lipstickracing.”

 

Hanna avslutar reflektionen av gångna helgen såhär: “Inför mitt andra race var det redan bestämt att jag skulle starta sist av oss förare eftersom jag började förra gången. Att jag var mer nervös denna gång berodde nog mer på att det skulle vara varmt…….hiskeligt varmt och hur skulle bilen, däcken, banan och framförallt vi förare svara på det?! Vi fick order tidigt att dricka och vätska på oss i tid så vi inte skulle få värmeslag i loppet och jag tror det var en av orsakerna. Hur skulle min kropp reagera? Som tur är har man sportat i gassande sol förut och älgat runt på fotbolls plan jagandes efter bollen men då har man också kunnat köra ner huvudet i en hink när så fanns läge. Att fylla bilen till en swimmingpool var inte direkt att tänka på, vi ska vara så lätta som möjligt och att skvalpa runt på banan skulle inte uppskattas av andra eller oss heller för de delen. När Jenny väl startade var jag cool lugn……som en filbunke och körningen gick hur fint som helst för egen del.
Visst var det varmt och lite av en bastu men jag stod ut. Dricka och så toabesök mellan körningarna det var alla teams autobahn. Att vi återigen kom 4 av 9 i klassen och 9 av 18 totalt triggade än mer att ta sig upp på pallen för att slippa den försmädliga 4:e platsen precis utanför pallen.Nu är det bråda dagar med att fixa bilen så den mår som bäst på nästa race i Falkenberg om dryga veckan. Då tar vi nya tag med vätska och toabesök mellan varven och vem vet kanske lyckas vi pressa oss upp på pallen, vi ses väl där :)”

Vi laddar om, fixar lite, byter lite och framför allt ser fram emot 10 juni på Falkenberg. En ny bana med nya förutsättningar. Där kommer det att gå fort. “Bromsen är fartens största fiende” verkar vara myntat på Falkenberg vad vi kan förstå av banskisser och videos. Spännnade! Ett stort tack till våra samarbetspartners; Katrineholms MKYrkespluggetTuning Chip , FinessMlimitsShipman bildelar och Mineva Marketing; med ert stöd når vi hur långt som helst!

 

Tusen tack till alla som stöttar och följer oss. Vi ses i Falkenberg 10 juni. Kom ihåg: Vi finns på facebook och Instagram

Hälsningar,
Hanna, Jenny, Eeva & Depåkillarna

 

“If everything seems under control, you’re not going fast enough.” 
― Mario Andretti